onsdag 13 maj 2009

Vårdval Europa för mer jämställd vård?

På DN debatt skriver idag Carolina Kockum Lybeck om att svenska kvinnor riskerar bröstcanser i onödan. Den hormonbehandling som ges i Sverige till kvinnor innebär ökad risk för bröstcanser medan motsvarande behandling som ges i Frankrike visat sig vara riskfri för bröstcancer enligt artikeln. Behandlingen har följts i snart 20 år i Frankrike men i Sverige vill man vänta till den svenska studien är färdig och publicerad. Trots de kända riskerna med bröstcancer.

Att vården behöver bli mer jämställd och forskningen anpassad även efter kvinnors kroppar och sjukdomar vet vi sedan tidigare. Att kunskap och alternativ på bra behandling finns att hämta även utanför Sveriges gränser visar dagens artikel. Centerpartiet vill införa Vårdval Europa som ska göra det möjligt att få vårdpeng från sitt hemlandsting och få vården utförd i ett annat EU-land. Rätt använt kanske Vårdval Europa skulle kunna vara ytterligare ett verktyg för att ge kvinnor bättre och mer jämställd.

Jenny Gotthardsson

2 kommentarer:

Bonnie Royce sa...

Jag vill agera på Carolina Kockum Lybecks artikel men vet knappast var jag ska vända mig. Varje morgon ta jag en ångestfullt beslut att ta den lila hormon tablett och hoppas på att jag inte ska få cancer eller att inte ta den mår dålig dag och natt. Än så länge ta jag tablletet varje dag och vet att jag möjligen kan redan ha cancer som jag nu mata med hormoner. Att får höra att jag ta risken i onödan är hemsk. Förskning både inte behövas göras i varsitt land innan ett resultat är akcepterat. Kan inte ett standard på läkemedel vara åtminstone gödkänt för alla i EU, Ett euopiesk läkemedel Kommission som godkänna resultat av forskning?
Bonnie Royce Sundbyberg

B.Widén sa...

Kommentar till Carolina Kockum Lybeck. Stort tack för att du delger denna information. Jag har fått traditionell östrogenbehandling i c:a fem år men tyvärr så fick jag bröstcancer hösten 07 och då fick jag sluta med den behandlingen. Jag har lagt ut en förmögenhet på alternativ behandling mot övergångsbesvären men det finns ingen effektiv sådan. Min livskvalité har blivit så reducerad att jag överväger att kontakta läkare för att få något lågdospreparat mot besvären trots att det innebär stora risker. Jag skulle vara beredd att åka utomlands för att få samma behandling som dom franska kvinnorna. Finns behandlingen att få i Findland? Håller med Bonnie om att en standardisering av läkemedel&forsknig inom EU bör samordnas. Det är helt galet att vi ska förvägras denna möjlighet till en mindre riskabel behandling. B.Widén